×

Великий покаянний канон Андрія Критського. Служба у вівторок

канон Андрія Критського

У практиці Східної Церкви покаянний канон Андрія Критського прочитується частинами на великому повечір’ї з понеділка до четверга першої седмиці Великого посту, і також на утрені четверга п’ятої седмиці, у день так званого «Маріїного стояння» — співається повністю. Кожен тропар канону, згідно з древньою традицією, супроводжується трьома земними поклонами. За виконання канону повністю кількість поклонів перевищує 750.

Великий покаянний канон належить перу святителя Андрія Критського (660-740) – візантійського ритора та гімнографа. Саме цей святий увів у візантійський церковний вжиток новий жанр – канон, що поступово витіснив популярний раніше кондак. Новий жанр виявився пов’язаним із дев’ятьма «біблійськими піснями». Кожна з пісень канону починається ірмосом, котрий є «зв’язкою» між тематикою біблійної пісні та змістом канону. Ірмос задає метрику та мелодію для тропарів канону, котрі, власне, розкривають зміст. Тропарі канону виконуються почергово з віршами біблійних пісень: друга пісня, як найбільш «скорботна», виконується тільки в період Великого посту. Свт. Андрій був автором і зовсім коротких канонів – лише з трьох пісень, так званих «трипіснців», що були покладені в основу великопісної богослужбової збірки – Тріодь Пісна.

За звичаєм: Царю небесний; Прийдіте поклонімся; Псалом: Боже, уваж на поміч мені.

Співаємо Великий канон, глас 6.

Пісня 1

Ірмос:

Помічник і покровитель прийшов мені на спасіння.

Це Бог мій, і прославлю Його, Бога Отця мого,

і звеличу Його: велично бо прославився!

1. Перевершив я Каїнове вбивство

й свідомо став убивцею душевного сумління,

оживлюючи тіло, поборював я душу злими ділами моїми.

2. Не уподобився я, Ісусе, до праведного Авеля

й ніколи не приносив Тобі дарів приємних,

ні діл боговгодних, ні жертви чистої, ані життя непорочного.

3. Подібно до Каїна, окаянная душе,

принесли ми Творцеві нечестиві діла і жертву порочну,

ціле пусте життя своє — тому і засуджені!

4. Оживотворив Ти, Творче, земний порох

і дав мені тіло та кості, ще й дихання та життя, о мій Сотворителю,

але, Судде та Відкупителю, прийми мене, що каюся.

5. Сповідаю Тобі, Спасе, гріхи, що вчинив,

душі і тіла мого рани,

бо їх заподіяли мені, мов розбійники, внутрішні убивчі помисли.

6. Якщо і згрішив я, Спасе, то знаю, що Ти чоловіколюбець:

караєш жаліючи і гаряче милуєш, і бачиш сльози плачу мого,

й спішиш, як люблячий батько, що кличе блудного.

Слава, Троїчний:

Понад усяке буття, Тройце,

Тобі поклоняємось як єдиному Богу, зніми з мене тягар гріхів моїх

і як милосердна подай мені сльози зворушення.

І нині, Богородичний:

Богородице, надіє і заступнице усім, хто Тебе прославляє,

зніми з мене важкий тягар гріхів моїх

і як Владичиця чиста прийми мене, що каюся.

Пісня 2

Ірмос:

Слухай бо, небо, – і возвіщу,

і прославлю Христа, що від Діви воплотився.

1. У ризи шкіряні вдягнув мене гріх

і скинув з мене першу боготкану одіж.

2. Покритий я одягом сорому, мов листям смоковниці,

для виявлення моїх свавільних пристрастей.

3. Зодягнувся я у ризу сорому, що ганебно закривавлена потоками

життя мого пристрасного і сластолюбного.

4. Віддався я на згубу пристрастям і земному тлінню,

тому й донині ворог мені допікає.

5. Я вибрав любов до земних речей і багатства

нестриманістю своєю, Спасе, і нині знемагаю під важким тягарем.

6. Прикрасив я свій тілесний образ

розмаїтим одягом нечистих помислів, тому і підлягаю нині осудженню.

7. Піклуючись ревно про зовнішні прикраси,

я знехтував богообразну внутрішню скинію.

8. Поховав я під покровом пристрастей

красу первісного образу, Спасе,

а Ти, як колись драхму, пошукай і знайди її.

9. Згрішив я і, як блудниця, каюся:

один згрішив перед Тобою.

Як миро, прийми, Спасе, мої сльози.

10. Очисти мене, як митар, благаю, очисти мене, Спасе,

ніхто з дітей Адамових так не згрішив,

як я згрішив перед Тобою.

Слава, Троїчний:

Тебе, Єдиного в трьох особах,

Бога всіх оспівую: Отця і Сина і Святого Духа.

І нині, Богородичний:

Пречистая Богородице Діво, єдина всехвальная,

молися ревно, щоб спастися нам.

Пісня З

Ірмос:

На непорушному камені заповідей Твоїх, Христе,

Церкву Твою утверди,

бо Ти один святий і праведний.

1. В Тобі, хто смерть подолав, знайшов я джерело життя

й благаю перед кінцем від самого серця:

згрішив я, Господи, очисти і спаси мене!

2. Згрішив я, Господи, перед Тобою, згрішив я — очисти мене.

Нема ж бо такого серед людей,

кого б я не перевершив гріхами.

3. Наслідував я, Спасе, нечестивих,

що жили при праведнім Ної,

і тим успадкував їхню кару — загибель у потопі.

4. Наслідуючи Хама-батькоглумителя,

ти не вкрила, душе, сорому ближнього,

від нього свій погляд відвернувши.

5. Втікай, душе моя, від полум’я гріха,

як Лот, утікай від Содома і Гомори,

втікай від вогню усякого нерозсудливого бажання.

6. Помилуй, благаю Тебе, Господи, помилуй мене,

коли прийдеш з ангелами Своїми

віддати всім по справедливості за їх діяння.

Слава, Троїчний:

Єство безначальне, Тройце проста, несотворенна,

славима у трьох Особах,

спаси всіх, хто з вірою прибігає під твою владу.

І нині, Богородичний:

Безмужняя Богородице, Ти народила у часі Сина,

що від Отця позачасового.

О дивнеє чудо: зостаючись Дівою, від грудей годуєш.

Пісня 4

Ірмос:

Почув пророк про Твоє пришестя, Господи,

і здригнувся, що маєш Ти від Діви родитися,

прийти до людей, та й каже:

“Почув вістку про Тебе і налякався – слава силі Твоїй, Господи!”

1. Не спи, душе моя, кріпися, як у древності великий із патріархів,

і здобудеш розумне діяння, і будеш бачити умом Бога,

спогляданням проникнеш у неприступну темряву

і станеш великим володарем.

2. Дванадцять патріархів породив великий із патріархів

і тайно утвердив для тебе, душе моя, драбину діяльного сходження:

премудро розмістив дітей як сходинки, а кроки свої – по них сходження.

3. Наслідуючи, душе, зневаженого Ісава,

віддала ти спокусникові первісну красу первородства,

втратила батьківське благословення і двічі впала в спокусу діянням та розумом.

Тому, окаянная душе, нині покайся.

4. За пристрасть до жінок назвали Ісава Едомом,

бо завжди палав нестриманістю й осквернявся похіттю, то й звався Едом,

що значить «розпалення душі гріхолюбивої».

5. Знаючи про Йова, що сидів на гноїщі й

оправдався, ти не наслідувала його мужності,

не мала ти, душе, твердої волі,

у всьому, що бачила, пізнала чи випробувала,

але явилася ти, душе, нетерпеливою.

6. Той, хто сидів спершу на престолі – нині нагий на гноїщі та в струпах;

хто багатий дітьми і славний – раптом бездітний і бездомний,

замість палацу має гноїще і червів замість бісеру.

Слава, Троїчний:

Нероздільне сутністю, незлите в особах триєдине Божество

як єдиноцарственне і співпрестольне прославляю.

Співаю Тобі пісню величну, що в небі три славно лунає.

І нині, Богородичний:

Народжуєш і водночас лишаєшся Дівою, зберігаючи єство своє непорочним,

бо Народжений оновлює закони природи, і лоно дівиці народжує.

Коли Бог бажає, підкорюється порядок природи, бо Він творить як хоче.

Пісня 5

Ірмос:

Від ночі до ранку шукаю Тебе і молюся: просвіти, Чоловіколюбче,

настав мене на Твої повеління, й навчи мене, Спасе, творити Твою волю.

1. Ти чула, душе, про кошик з Мойсеєм, який у древності носили річнії води.

Уникнув він, мов у палаті, гіркої долі від задуму фараона.

2. Ти чула, окаянная душе,

про повивальниць, які вбивали творіння чистоти – немовлят чоловічої статі.

Тож нині, як великий Мойсей, годуйся премудрістю.

3. Як великий Мойсей убив єгиптянина,

так ти, окаянная душе, не вбила свого ума,

тож як, скажи, вселишся в пустелю пристрастей через покаяння?

4. Великий Мойсей оселився в пустелі;

поспішай і ти, душе, його наслідувати,

щоб могла споглядати богоявления в купині.

5. Уяви собі, душе, Мойсееву палицю,

якою він ударив по морю й утворилася суша.

Ця палиця — прообраз твого хреста, яким і ти, душе, можеш звершувати величне.

6. Аарон приносив Богові вогонь чистий, без омани,

але Офній і Фінеес, як і ти, душе, принесли Богові

нечисте життя своє, далеке від Бога.

Слава, Троїчний:

В тобі прославляємо, Тройце, Єдиного Бога:

свят, свят, свят – Отець,

Син і Дух – проста сутність, Одиниця, якій вічно поклоняємось.

І нині, Богородичний:

Від Тебе, нетлінна і безмужна Мати Діво,

зодягнувся в мою природу Господь,

що сотворив віки, з Собою з’єднав Він людську природу.

Пісня 6

Ірмос:

Хвилі моїх прогрішень, Спасе, повертаються, як у Червонім морі,

покрили несподівано вони мене, як колись єгиптян і колісниці.

1. Нерозсудливий вибір зробила ти, душе,

як колись Ізраїль, ти воліла насолоджуватись пристрастями,

аніж споживати божественну манну.

2. Ти вибрала, душе, криниці хананейських думок

замість скелі, з якої джерело премудрості,

мов чаша, виливає потоки богослов’я.

3. Поміняла ти, душе, небесную їжу

на свиняче м’ясо, котли і єгиптянський хліб,

як колись народ нерозсудливий у пустелі.

4. Коли раб Твій Мойсей ударив палицею по каменю,

то образно показав Твоє ребро животворяще,

з якого ми черпаємо напій життя.

5. Пізнай і досліди, душе, як Ісус Навин,

обітовану землю, якою вона є,

у ній оселися життям благочестивим.

Слава, Троїчний:

Я неподільна, єдиносущна Одиниця

і ділима у трьох особах Тройця –

про це свідчить Отець, Син і Дух Божественний.

І нині, Богородичний:

Лоно Твоє родило нам Бога, що взяв на Себе нашу подобу,

Його як Творця всіх моли, Богородице, молитвами Твоїми щоб нам оправдатися.

Господи, помилуй (3), Слава; І нині. Сідальнийу глас 4, подібний: Уповання світу…

Про страшний день пришестя Твого

і неуникненний Твій, Христе, суд, роздумую:

боюся, вражений, і трепечу, бо маю багато гріхів.

Але перед кінцем, як милостивий Бог, навернувши спаси мене,

молитвами Тієї, що породила Тебе, Спасе, єдиний Чоловіколюбче.

Пісня 7

Ірмос:

Згрішили ми, чинили беззаконня і несправедливість,

не зберегли, не сповнили Твоїх заповідей,

але до кінця не полиши нас, отців Боже.

1. Коли везли на колісниці кивот,

то Озан торкнувся до нього, бо воли похилилися,

і був покараний за це гнівом Божим.

І ти, душе, уникай зухвалості і свято шануй божественне.

2. Ти чула, душе, про Авесалома, як він повстав проти природи,

знаєш його мерзенні вчинки, якими осквернив він ложе Давида-отця,

але і ти наслідувала його пристрасні й пожадливі бажання.

3. Підкорила ти, душе моя, своєму тілові свою вільную гідність,

знайшла ти другого ворога – Ахітофела, і слухалася його поради,

але сам Христос це знищив, щоб ти все ж спаслася.

4. Дивний і сповнений благодаті премудрості Соломон

учинив колись зло і відступив від Бога,

і ти, душе, йому уподобилась своїм проклятим життям.

5. Приваблений насолодами пристрастей,

Соломон осквернився і відступив від Бога.

О горе, ревнитель премудрості став любителем розпусних жінок!

і ти, душе, уподобилась йому сквернами сластолюбства.

6. Ти наслідувала, душе, Ровоама, який не послухав поради батька,

а ще Єровоама, злого раба-відступника.

Покинь це, душе, й благай Бога: згрішила я, помилуй мене!

Слава, Троїчний:

Тройце проста, нероздільна, єдиносущна,

Одинице святая, Тебе величаємо, Бога Тройцю,

як світило і світло: одне – святе і три – святі.

А ти, душе, співай, прославляючи, Богу всіх – життю і життям.

І нині, Богородичний:

Оспівуємо Тебе, благословимо Тебе, поклоняємося Тобі, Богомати,

бо Ти з нероздільної Тройці Христа Бога породила

й сама нам, сущим на землі, відкрила небесне.

Пісня 8

Ірмос:

Того, Кого славлять небесні воїнства

і перед Ким трепечуть херувими і серафими, –

все живе на землі, усі сотворіння, оспівуйте, благословіть і величайте на всі віки.

1. Наслідуючи Озію, ти подвійно вражена його проказою,

бо думаєш негідне і твориш беззаконня.

Покинь, душе, до чого прив’язана, й поспішай до покаяння.

2. Ти чула, душе, про ніневитян, що каялись Богу у веретищі та попелі,

але ти їх не наслідувала і виявилась лукавішою за всіх,

хто згрішив до і після закону.

3. Ти чула, душе, про Єремію у багнистій ямі,

що з плачем кричав до Сіону, шукаючи за сльозами,

його печальне життя наслідуй – і спасешся.

4. Колись Йона утік до Тарсису, передбачаючи ніневитян навернення,

знав бо як пророк милосердя Боже

і ревно прагнув пророцтво сповнити.

5. Ти чула, душе, про Даниїла, який у ямі закрив уста звірам,

дізналася й про юнаків з Азарією,

що вірою погасили вогонь у печі палаючій.

6. Я всі оповів тобі, моя душе, повчальні приклади із Старого Завіту.

Наслідуй боголюбиві діяння праведних,

гріхів же людей лукавих бережися.

Слава, Троїчний:

Безначальний Отче, Сине собезначальний, Благий Утішителю, Душе правий,

Родителю Слова Божого, Отця безначального Слове,

живий і всетворячий Душе – Єдина Тройце – помилуй мене!

І нині, Богородичний:

Мов із пурпуру, Пречистая, виткалась мисленна багряниця –

тіло Еммануїла – у Твоїм лоні, тому, Богородицю істинну, Тебе величаємо.

Пісня 9

Ірмос:

Безсімейного зачаття різдво незбагненне, безмужньої матері плід нетлінний;

Боже різдво оновлює природу,

тому Тебе усі разом як Богоневісну Матір православно величаємо.

1. Христа спокушав диявол, кажучи перетворити

на хліб каміння, і звів Його на гору, щоб умить показати всі царства світу —

ти ж бійся, душе, подібного підступу, чувай, молися безперестанку до Бога.

2. Пустельнолюбива горлиця, голос вопіющого,

світильник Христовий проповідував покаяння,

а Ірод з Іродіадою чинили беззаконня; дивись, душе моя,

щоб не заплутатись у сітях беззаконня, але полюби покаяння.

3. В пустелі оселився Предтеча благодаті і вся Юдея й Самарія йшли його слухати

і сповідати гріхи свої, ревно приймаючи хрещення, а ти, душе моя, їх не наслідувала.

4. Чесним є шлюб і непорочним ложе,

бо спочатку благословив їх Христос.

На весіллі у Кані Галилейській як людина Він їв і перетворив воду на вино,

являючи перше чудо, щоб ти, душе, змінилася.

5. Христос укріпив розслабленого, і той узяв своє ложе,

підняв з мертвих юнака, сина вдовиці, і зцілив слугу сотника,

відкрився самарянці, показуючи, як тобі, душе, у дусі служити Богу.

6. Кровоточиву Господь зцілив лише торканням до Його ризи,

прокажених Він очистив, сліпих і кривих просвітив і виправив,

глухих, німих і зігнутих додолу ізцілив словом,

щоб ти, окаянная душе, могла спастися.

Слава, Троїчний:

Тройце єдиносущна, Одинице триіпостасна,

оспівуємо Тебе, прославляючи Отця,

Сина величаючи і Духові поклоняючись, –

Єству єдиному, Богові істинному – життю і

царству живущому, безконечному.

І нині, Богородичний:

Сохрани свій град, Пречистая Богомати,

в Тобі він царює з вірою, в Тобі утверджується кріпостю,

з Тобою долає усі спокуси, полонить ворогів своїх і їх підкорює.

Для зручності викладаємо тут 3 інші канони:

Великий покаянний канон Андрія Критського. Служба в понеділок
Великий покаянний канон Андрія Критського. Служба в середу
Великий покаянний канон Андрія Критського. Служба в четвер

Читати детальніше про Великий покаянний канон св. Андрія Критського і його історію

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes

Напишіть відгук

%d блогерам подобається це: