У практиці Східної Церкви покаянний канон Андрія Критського прочитується частинами на великому повечір’ї з понеділка до четверга першої седмиці Великого посту, і також на утрені четверга п’ятої седмиці, у день так званого «Маріїного стояння» — співається повністю. Кожен тропар канону, згідно з древньою традицією, супроводжується трьома земними поклонами. За виконання канону повністю кількість поклонів перевищує 750.
Великий покаянний канон належить перу святителя Андрія Критського (660-740) – візантійського ритора та гімнографа. Саме цей святий увів у візантійський церковний вжиток новий жанр – канон, що поступово витіснив популярний раніше кондак. Новий жанр виявився пов’язаним із дев’ятьма «біблійськими піснями». Кожна з пісень канону починається ірмосом, котрий є «зв’язкою» між тематикою біблійної пісні та змістом канону. Ірмос задає метрику та мелодію для тропарів канону, котрі, власне, розкривають зміст. Тропарі канону виконуються почергово з віршами біблійних пісень: друга пісня, як найбільш «скорботна», виконується тільки в період Великого посту. Свт. Андрій був автором і зовсім коротких канонів – лише з трьох пісень, так званих «трипіснців», що були покладені в основу великопісної богослужбової збірки – Тріодь Пісна.
За звичаєм: Царю небесний; Прийдіте поклонімся; Псалом: Боже, уваж на поміч мені.
Співаємо Великий канон, глас 6.
Пісня 1
Ірмос:
Помічник і покровитель прийшов мені на спасіння.
Це Бог мій, і прославлю Його, Бога Отця мого,
і звеличу Його: велично бо прославився!
1. Перевершив я Каїнове вбивство
й свідомо став убивцею душевного сумління,
оживлюючи тіло, поборював я душу злими ділами моїми.
2. Не уподобився я, Ісусе, до праведного Авеля
й ніколи не приносив Тобі дарів приємних,
ні діл боговгодних, ні жертви чистої, ані життя непорочного.
3. Подібно до Каїна, окаянная душе,
принесли ми Творцеві нечестиві діла і жертву порочну,
ціле пусте життя своє — тому і засуджені!
4. Оживотворив Ти, Творче, земний порох
і дав мені тіло та кості, ще й дихання та життя, о мій Сотворителю,
але, Судде та Відкупителю, прийми мене, що каюся.
5. Сповідаю Тобі, Спасе, гріхи, що вчинив,
душі і тіла мого рани,
бо їх заподіяли мені, мов розбійники, внутрішні убивчі помисли.
6. Якщо і згрішив я, Спасе, то знаю, що Ти чоловіколюбець:
караєш жаліючи і гаряче милуєш, і бачиш сльози плачу мого,
й спішиш, як люблячий батько, що кличе блудного.
Слава, Троїчний:
Понад усяке буття, Тройце,
Тобі поклоняємось як єдиному Богу, зніми з мене тягар гріхів моїх
і як милосердна подай мені сльози зворушення.
І нині, Богородичний:
Богородице, надіє і заступнице усім, хто Тебе прославляє,
зніми з мене важкий тягар гріхів моїх
і як Владичиця чиста прийми мене, що каюся.
Пісня 2
Ірмос:
Слухай бо, небо, – і возвіщу,
і прославлю Христа, що від Діви воплотився.
1. У ризи шкіряні вдягнув мене гріх
і скинув з мене першу боготкану одіж.
2. Покритий я одягом сорому, мов листям смоковниці,
для виявлення моїх свавільних пристрастей.
3. Зодягнувся я у ризу сорому, що ганебно закривавлена потоками
життя мого пристрасного і сластолюбного.
4. Віддався я на згубу пристрастям і земному тлінню,
тому й донині ворог мені допікає.
5. Я вибрав любов до земних речей і багатства
нестриманістю своєю, Спасе, і нині знемагаю під важким тягарем.
6. Прикрасив я свій тілесний образ
розмаїтим одягом нечистих помислів, тому і підлягаю нині осудженню.
7. Піклуючись ревно про зовнішні прикраси,
я знехтував богообразну внутрішню скинію.
8. Поховав я під покровом пристрастей
красу первісного образу, Спасе,
а Ти, як колись драхму, пошукай і знайди її.
9. Згрішив я і, як блудниця, каюся:
один згрішив перед Тобою.
Як миро, прийми, Спасе, мої сльози.
10. Очисти мене, як митар, благаю, очисти мене, Спасе,
ніхто з дітей Адамових так не згрішив,
як я згрішив перед Тобою.
Слава, Троїчний:
Тебе, Єдиного в трьох особах,
Бога всіх оспівую: Отця і Сина і Святого Духа.
І нині, Богородичний:
Пречистая Богородице Діво, єдина всехвальная,
молися ревно, щоб спастися нам.
Пісня З
Ірмос:
На непорушному камені заповідей Твоїх, Христе,
Церкву Твою утверди,
бо Ти один святий і праведний.
1. В Тобі, хто смерть подолав, знайшов я джерело життя
й благаю перед кінцем від самого серця:
згрішив я, Господи, очисти і спаси мене!
2. Згрішив я, Господи, перед Тобою, згрішив я — очисти мене.
Нема ж бо такого серед людей,
кого б я не перевершив гріхами.
3. Наслідував я, Спасе, нечестивих,
що жили при праведнім Ної,
і тим успадкував їхню кару — загибель у потопі.
4. Наслідуючи Хама-батькоглумителя,
ти не вкрила, душе, сорому ближнього,
від нього свій погляд відвернувши.
5. Втікай, душе моя, від полум’я гріха,
як Лот, утікай від Содома і Гомори,
втікай від вогню усякого нерозсудливого бажання.
6. Помилуй, благаю Тебе, Господи, помилуй мене,
коли прийдеш з ангелами Своїми
віддати всім по справедливості за їх діяння.
Слава, Троїчний:
Єство безначальне, Тройце проста, несотворенна,
славима у трьох Особах,
спаси всіх, хто з вірою прибігає під твою владу.
І нині, Богородичний:
Безмужняя Богородице, Ти народила у часі Сина,
що від Отця позачасового.
О дивнеє чудо: зостаючись Дівою, від грудей годуєш.
Пісня 4
Ірмос:
Почув пророк про Твоє пришестя, Господи,
і здригнувся, що маєш Ти від Діви родитися,
прийти до людей, та й каже:
“Почув вістку про Тебе і налякався – слава силі Твоїй, Господи!”
1. Не спи, душе моя, кріпися, як у древності великий із патріархів,
і здобудеш розумне діяння, і будеш бачити умом Бога,
спогляданням проникнеш у неприступну темряву
і станеш великим володарем.
2. Дванадцять патріархів породив великий із патріархів
і тайно утвердив для тебе, душе моя, драбину діяльного сходження:
премудро розмістив дітей як сходинки, а кроки свої – по них сходження.
3. Наслідуючи, душе, зневаженого Ісава,
віддала ти спокусникові первісну красу первородства,
втратила батьківське благословення і двічі впала в спокусу діянням та розумом.
Тому, окаянная душе, нині покайся.
4. За пристрасть до жінок назвали Ісава Едомом,
бо завжди палав нестриманістю й осквернявся похіттю, то й звався Едом,
що значить «розпалення душі гріхолюбивої».
5. Знаючи про Йова, що сидів на гноїщі й
оправдався, ти не наслідувала його мужності,
не мала ти, душе, твердої волі,
у всьому, що бачила, пізнала чи випробувала,
але явилася ти, душе, нетерпеливою.
6. Той, хто сидів спершу на престолі – нині нагий на гноїщі та в струпах;
хто багатий дітьми і славний – раптом бездітний і бездомний,
замість палацу має гноїще і червів замість бісеру.
Слава, Троїчний:
Нероздільне сутністю, незлите в особах триєдине Божество
як єдиноцарственне і співпрестольне прославляю.
Співаю Тобі пісню величну, що в небі три славно лунає.
І нині, Богородичний:
Народжуєш і водночас лишаєшся Дівою, зберігаючи єство своє непорочним,
бо Народжений оновлює закони природи, і лоно дівиці народжує.
Коли Бог бажає, підкорюється порядок природи, бо Він творить як хоче.
Пісня 5
Ірмос:
Від ночі до ранку шукаю Тебе і молюся: просвіти, Чоловіколюбче,
настав мене на Твої повеління, й навчи мене, Спасе, творити Твою волю.
1. Ти чула, душе, про кошик з Мойсеєм, який у древності носили річнії води.
Уникнув він, мов у палаті, гіркої долі від задуму фараона.
2. Ти чула, окаянная душе,
про повивальниць, які вбивали творіння чистоти – немовлят чоловічої статі.
Тож нині, як великий Мойсей, годуйся премудрістю.
3. Як великий Мойсей убив єгиптянина,
так ти, окаянная душе, не вбила свого ума,
тож як, скажи, вселишся в пустелю пристрастей через покаяння?
4. Великий Мойсей оселився в пустелі;
поспішай і ти, душе, його наслідувати,
щоб могла споглядати богоявления в купині.
5. Уяви собі, душе, Мойсееву палицю,
якою він ударив по морю й утворилася суша.
Ця палиця — прообраз твого хреста, яким і ти, душе, можеш звершувати величне.
6. Аарон приносив Богові вогонь чистий, без омани,
але Офній і Фінеес, як і ти, душе, принесли Богові
нечисте життя своє, далеке від Бога.
Слава, Троїчний:
В тобі прославляємо, Тройце, Єдиного Бога:
свят, свят, свят – Отець,
Син і Дух – проста сутність, Одиниця, якій вічно поклоняємось.
І нині, Богородичний:
Від Тебе, нетлінна і безмужна Мати Діво,
зодягнувся в мою природу Господь,
що сотворив віки, з Собою з’єднав Він людську природу.
Пісня 6
Ірмос:
Хвилі моїх прогрішень, Спасе, повертаються, як у Червонім морі,
покрили несподівано вони мене, як колись єгиптян і колісниці.
1. Нерозсудливий вибір зробила ти, душе,
як колись Ізраїль, ти воліла насолоджуватись пристрастями,
аніж споживати божественну манну.
2. Ти вибрала, душе, криниці хананейських думок
замість скелі, з якої джерело премудрості,
мов чаша, виливає потоки богослов’я.
3. Поміняла ти, душе, небесную їжу
на свиняче м’ясо, котли і єгиптянський хліб,
як колись народ нерозсудливий у пустелі.
4. Коли раб Твій Мойсей ударив палицею по каменю,
то образно показав Твоє ребро животворяще,
з якого ми черпаємо напій життя.
5. Пізнай і досліди, душе, як Ісус Навин,
обітовану землю, якою вона є,
у ній оселися життям благочестивим.
Слава, Троїчний:
Я неподільна, єдиносущна Одиниця
і ділима у трьох особах Тройця –
про це свідчить Отець, Син і Дух Божественний.
І нині, Богородичний:
Лоно Твоє родило нам Бога, що взяв на Себе нашу подобу,
Його як Творця всіх моли, Богородице, молитвами Твоїми щоб нам оправдатися.
Господи, помилуй (3), Слава; І нині. Сідальнийу глас 4, подібний: Уповання світу…
Про страшний день пришестя Твого
і неуникненний Твій, Христе, суд, роздумую:
боюся, вражений, і трепечу, бо маю багато гріхів.
Але перед кінцем, як милостивий Бог, навернувши спаси мене,
молитвами Тієї, що породила Тебе, Спасе, єдиний Чоловіколюбче.
Пісня 7
Ірмос:
Згрішили ми, чинили беззаконня і несправедливість,
не зберегли, не сповнили Твоїх заповідей,
але до кінця не полиши нас, отців Боже.
1. Коли везли на колісниці кивот,
то Озан торкнувся до нього, бо воли похилилися,
і був покараний за це гнівом Божим.
І ти, душе, уникай зухвалості і свято шануй божественне.
2. Ти чула, душе, про Авесалома, як він повстав проти природи,
знаєш його мерзенні вчинки, якими осквернив він ложе Давида-отця,
але і ти наслідувала його пристрасні й пожадливі бажання.
3. Підкорила ти, душе моя, своєму тілові свою вільную гідність,
знайшла ти другого ворога – Ахітофела, і слухалася його поради,
але сам Христос це знищив, щоб ти все ж спаслася.
4. Дивний і сповнений благодаті премудрості Соломон
учинив колись зло і відступив від Бога,
і ти, душе, йому уподобилась своїм проклятим життям.
5. Приваблений насолодами пристрастей,
Соломон осквернився і відступив від Бога.
О горе, ревнитель премудрості став любителем розпусних жінок!
і ти, душе, уподобилась йому сквернами сластолюбства.
6. Ти наслідувала, душе, Ровоама, який не послухав поради батька,
а ще Єровоама, злого раба-відступника.
Покинь це, душе, й благай Бога: згрішила я, помилуй мене!
Слава, Троїчний:
Тройце проста, нероздільна, єдиносущна,
Одинице святая, Тебе величаємо, Бога Тройцю,
як світило і світло: одне – святе і три – святі.
А ти, душе, співай, прославляючи, Богу всіх – життю і життям.
І нині, Богородичний:
Оспівуємо Тебе, благословимо Тебе, поклоняємося Тобі, Богомати,
бо Ти з нероздільної Тройці Христа Бога породила
й сама нам, сущим на землі, відкрила небесне.
Пісня 8
Ірмос:
Того, Кого славлять небесні воїнства
і перед Ким трепечуть херувими і серафими, –
все живе на землі, усі сотворіння, оспівуйте, благословіть і величайте на всі віки.
1. Наслідуючи Озію, ти подвійно вражена його проказою,
бо думаєш негідне і твориш беззаконня.
Покинь, душе, до чого прив’язана, й поспішай до покаяння.
2. Ти чула, душе, про ніневитян, що каялись Богу у веретищі та попелі,
але ти їх не наслідувала і виявилась лукавішою за всіх,
хто згрішив до і після закону.
3. Ти чула, душе, про Єремію у багнистій ямі,
що з плачем кричав до Сіону, шукаючи за сльозами,
його печальне життя наслідуй – і спасешся.
4. Колись Йона утік до Тарсису, передбачаючи ніневитян навернення,
знав бо як пророк милосердя Боже
і ревно прагнув пророцтво сповнити.
5. Ти чула, душе, про Даниїла, який у ямі закрив уста звірам,
дізналася й про юнаків з Азарією,
що вірою погасили вогонь у печі палаючій.
6. Я всі оповів тобі, моя душе, повчальні приклади із Старого Завіту.
Наслідуй боголюбиві діяння праведних,
гріхів же людей лукавих бережися.
Слава, Троїчний:
Безначальний Отче, Сине собезначальний, Благий Утішителю, Душе правий,
Родителю Слова Божого, Отця безначального Слове,
живий і всетворячий Душе – Єдина Тройце – помилуй мене!
І нині, Богородичний:
Мов із пурпуру, Пречистая, виткалась мисленна багряниця –
тіло Еммануїла – у Твоїм лоні, тому, Богородицю істинну, Тебе величаємо.
Пісня 9
Ірмос:
Безсіменного зачаття різдво незбагненне, безмужньої матері плід нетлінний;
Боже різдво оновлює природу,
тому Тебе усі разом як Богоневісну Матір православно величаємо.
1. Христа спокушав диявол, кажучи перетворити
на хліб каміння, і звів Його на гору, щоб умить показати всі царства світу —
ти ж бійся, душе, подібного підступу, чувай, молися безперестанку до Бога.
2. Пустельнолюбива горлиця, голос вопіющого,
світильник Христовий проповідував покаяння,
а Ірод з Іродіадою чинили беззаконня; дивись, душе моя,
щоб не заплутатись у сітях беззаконня, але полюби покаяння.
3. В пустелі оселився Предтеча благодаті і вся Юдея й Самарія йшли його слухати
і сповідати гріхи свої, ревно приймаючи хрещення, а ти, душе моя, їх не наслідувала.
4. Чесним є шлюб і непорочним ложе,
бо спочатку благословив їх Христос.
На весіллі у Кані Галилейській як людина Він їв і перетворив воду на вино,
являючи перше чудо, щоб ти, душе, змінилася.
5. Христос укріпив розслабленого, і той узяв своє ложе,
підняв з мертвих юнака, сина вдовиці, і зцілив слугу сотника,
відкрився самарянці, показуючи, як тобі, душе, у дусі служити Богу.
6. Кровоточиву Господь зцілив лише торканням до Його ризи,
прокажених Він очистив, сліпих і кривих просвітив і виправив,
глухих, німих і зігнутих додолу ізцілив словом,
щоб ти, окаянная душе, могла спастися.
Слава, Троїчний:
Тройце єдиносущна, Одинице триіпостасна,
оспівуємо Тебе, прославляючи Отця,
Сина величаючи і Духові поклоняючись, –
Єству єдиному, Богові істинному – життю і
царству живущому, безконечному.
І нині, Богородичний:
Сохрани свій град, Пречистая Богомати,
в Тобі він царює з вірою, в Тобі утверджується кріпостю,
з Тобою долає усі спокуси, полонить ворогів своїх і їх підкорює.
Для зручності викладаємо тут 3 інші канони:
Великий покаянний канон Андрія Критського. Служба в понеділок
Великий покаянний канон Андрія Критського. Служба в середу
Великий покаянний канон Андрія Критського. Служба в четвер
Читати детальніше про Великий покаянний канон св. Андрія Критського і його історію